ساختار سیلندر پنوماتیک:
جک یک طرفه دارای یک درزگیر پیستونی است که در طرف ورودی هوا نصب می شود درزگیر که به وسیله ی یک ماده انعطاف پذیر تولید شده است در یک پیستون پلاستیکی یا فلزی جاسازی می شود که در موقع حرکت، لبه های آن بر روی سطح یاتاقان می لغزند.
انواع مختلفی از جک یک طرفه وجود دارد که نمونه هایی از آنان عبارتند از:
جک دیافراگمی
جک دیافراگمی غلطکی
جک دیافراگمی در درون خود دارای دیافراگمی از جنس لاستیک، فلز، پلاستیک است که نقش پیستون را بازی می کنند. میله پیستون در مرکز روی دیافراگم نصب می گردد. در این نوع جک هیچ گونه درزگیر لغزشی وجود ندارد و اصطکاک انحصارا مربوط به تنش دیافراگم است . این نوع سیلندر پنوماتیک در طول کورس های کوتاه و جهت عملیات مهار کردن ، محکم کردن، برجسته کردن و بلند کردن استفاده می گردد.